Ile trwa buzz marketing?

Można powiedzieć, że internet wręcz buzuje od natłoku opinii na temat różnych produktów i usług. Czy warto więc zadbać o to, by wśród nich znalazły się także nowe rekomendacje związane z Twoją marką? Oczywiście, że tak! Dane pod tym względem są jednoznaczne. Ponad 90% przed skorzystaniem z oferty firmy szuka na jej temat informacji w sieci. Jeśli ich nie znajdzie, to rezygnuje z decyzji zakupowej i kieruje się do konkurencji. Jeśli nie chcesz pozostać daleko w tyle, musisz zadbać o wizerunek marki w Internecie. Jak to zrobić? Czy warto w tym celu wykorzystać marketing szeptany i jak dokładnie wygląda ta technika? Przeczytaj koniecznie!

O buzz marketingu słów kilka

Odpowiednio wykorzystany marketing szeptany może prowadzić do wymiernych korzyści takich jak wzrost popularności i świadomości marki, poprawa wyników finansowych firmy, czy pozytywny wpływ na jej wizerunek. Prawda jest taka, że w XXI wieku Twoją markę tworzą opinię, które można przeczytać w Internecie. To potężne źródło wiedzy dla użytkowników, w tym potencjalnych klientów. Jednak wzmianki i dyskusje pojawiające się na stronach internetowych muszą wyglądać na naturalne i spontaniczne. Dopiero wtedy będzie można czerpać z nich korzyści. Co więcej, buzz marketing może służyć wsparciu wszelkiego rodzaju działań promocyjnych. Jego zadaniem jest w końcu rozprzestrzenianie informacji wśród konsumentów i to nie tylko tych bezpośrednio zainteresowanych produktami firmy, ale również tych, którzy o jej istnieniu nie mają jeszcze zielonego pojęcia. Warto mieć również świadomość, że marketing szeptany może przybierać przeróżne formy. To rodzaj marketingu, który nie ogranicza się tylko i wyłącznie do publikowania wpisów w różnych kanałach komunikacji takich jak fora dyskusyjne czy grupy tematyczne w mediach społecznościowych.

Czy szeptanka to dobry pomysł?

Niestety zdarza się tak, że agencje marketingowe prowadzą działania w sposób nieumiejętny i z tego wynika zła sława marketingu szeptanego wśród niektórych osób. Jednak warto mieć na uwadze to, że umiejętnie wdrożony marketing szeptany może pomóc w zwróceniu uwagi potencjalnych klientów i skutecznym, a jednocześnie nienachalnym przekonaniu ich do zakupów. Co więcej, to doskonała forma promocji niezależnie od tego, jak dużą firmę się prowadzi. Buzz marketing sprawdza się dobrze zarówno w niewielkich, lokalnych firmach, jak i w przypadku dużych, wręcz światowych brandów. Wynika to z faktu, że rekomendacje pochodzące od innych osób są uważane za bardziej rzetelne niż standardowy, tradycyjny przekaz reklamowy. Obecnie odbiorcy są coraz bardziej wyczuleni na klasyczne formy promocji. Nie przekonują ich krzykliwe banery czy reklamy telewizyjne wyświetlane w przerwach między filmami, czy programami. Użytkownicy internetu zdecydowanie bardziej cenią sobie subtelny, nienachalny przekaz, który bardziej uświadamia ich o istnieniu danych produktów, niż wręcz przymusza do zakupu. Marketing szeptany będzie szczególnie skuteczny, gdy zostanie odpowiednio przemyślany i przygotowany. Każde działania powinny być oparte na profesjonalnej strategii. „Szeptanie na czuja” nie przyniesie firmie wymiernych korzyści, a wręcz przeciwnie, może przyczynić się do nadszarpnięcia wizerunku marki, który następnie będzie bardzo ciężko odbudować.

Pozbądź się hejtu.

Nie pozwól sobie na podstawowe błędy!

Jeśli zdecydujesz się na działania marketingu szeptanego w swojej firmie, pamiętaj o rzetelnym przygotowaniu. Przede wszystkim zastanów się, jaki jest cel marketingu szeptanego? Czy chodzi przede wszystkim o osiągnięcie celów sprzedażowych? A może poprawę wizerunku firmy i zwiększenie jej rozpoznawalności? Jeśli chcemy działać, musimy wiedzieć, do czego w ogóle dążymy. Nie możesz pozwolić sobie także na popełnianie podstawowych błędów takich jak:

Niemerytoryczne wpisy – Najgorszym typem błędu jest publikowanie wpisów nic niewnoszących do dyskusji. Pamiętaj, że każdy post powinien być odpowiednio dostosowany do prowadzonej rozmowy i poruszać tematy, które pojawiają się w danym wątku. Także opinie umieszczane w takich serwisach jak wizytówka google maps, opineo, ceneo, gowork czy znanylekarz muszą być wartościowe i absolutnie nie mogą się powtarzać.

Publikowany wyłącznie postów z linkami – takie działania nie będą wyglądać autentycznie. Nie w każdym miejscu umieszczony link wygląda naturalnie i czasami bardziej przeszkadza, aniżeli pomaga. Warto zdecydować się na publikowanie wpisów również z samą nazwą marki lub promowanego produktu. To również bardzo skuteczna metoda działania.

Duża ilość błędów w tekście – Oczywiście, wiadomo, że osoby korzystające z sieci bardzo często piszą w pośpiechu i nie tworzą idealnych, pozbawionych wszelkich błędów treści. Jednak jeśli pojawia się w tekście zbyt duża ilość interpunkcyjnych i ortograficznych wpadek, to taka treść absolutnie nie budzi zaufania innych odbiorców.

Marketing szeptany – jak długo trwają działania?

Na pytanie, jak długo trwa buzz marketing, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Na czas prowadzonej kampanii wpływa ogrom czynników. Przede wszystkim zaplanowany cel i budżet, jakim dysponuje firma. Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie strategii i określenie wstępnego czasu trwania buzz marketingu. Następnie w tym okresie należy dokładnie monitorować i analizować prowadzone działania oraz wprowadzać ewentualne poprawki. Zdecydowanym plusem tego typu reklamy jest fakt, że można ją w każdym momencie przedłużyć lub też zakończyć. Jednak należy pamiętać, że zdecydowanie najlepsze efekty uzyska się w czasie kampanii długoterminowych, prowadzonych systematycznie i rzetelnie.

Autor: Piotr Sulewski – biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie; Prezes Zarządu WMH AGENCY